iEFIS-wprowadzenie
mgl_header.png

Przedstawiciel

Kolorowe EFIS iEFIS - w opracowaniu

MGL iEFIS®

EFIS / EMS EXPLORER
Z EKRANEM DOTYKOWYM WGA 8,5 cala

Najbardziej popularny model iEFIS-a produkcji MGL Avionics.

iEFIS

Nowa filozofia pracy w kokpicie

Dostępne są także:

Challenger: 10.4” XVGA

Discovery: 7” WGA

 


UWAGA: DISCOVERY LIGHT JUŻ DOSTĘPNY

 

Nowość dla "oszczędnych" lub dla motolotni,samolotów ultralekkich i ultralekkich wiatrakowców, zwłaszcza z otwartą kabiną :

Dostępny jest także bardzo ciekawy Discovery Light: 7” WGA, który wyjątkowo do pracy nie wymaga modułu centralnego iBOX jego uproszczona wersja została wbudowana w urządzenie. Dodatkowo zawiera wbudowany moduł sztucznego horyzontu , czyli pełny odpowiednik modułu SP-7 oraz czujnik temperatury (np. funkcja OAT w otwartych kabinach) natomiast posiada tylko jedną szynę CAN i 2 złącza RS-232. Ewentualnie można podłączyć zewnętrzny RS-232 Expander z 6 portami RS przy potrzebie podłączenia większej ilości urządzeń i czujników. Może współpracować tylko z jednym kontrolerem silnika RDAC i jednym modułem kompasu SP-6. Oczywiście ma wbudowany moduł autopilota, może współpracować z modułem SP-10 (kontroler położenia klap i trymerów) i GPS tak, jak pełne urządzenia z tej serii. Może być łączony z drugim ekranem, gdzie współdzieli peryferia z szyny CAN i złącza RS. Panel Light nie ma dolnej listwy z przyciskami.

Obsługa za pomocą ekranu dotykowego i 5-u pokręteł wielofunkcyjnych po prawej stronie ekranu.


 

 

iEFIS® to system EFIS nowej tzw. następnej generacji wykorzystujący specjalnie zaprojektowany ekran dotykowy, który jest w pełni czytelny w świetle słonecznym i którego działanie oparte jest o wrażliwość na nacisk, dzięki czemu może być obsługiwany także w rękawiczkach.

iEFIS® łączy w sobie niezaprzeczalne zalety uproszczonej obsługi opartej o ekran dotykowy z tradycyjnym sterowaniem pokrętłami i przyciskami, które są równie nieodzowne w pracy w kokpicie.

Naciskowy ekran dotykowy działa podobnie do tradycyjnych przycisków, dzięki czemu unika się przypadkowego włączenia przy dotykaniu ekranu podczas lotu w warunkach turbulentnych. Proste, ale bardzo skuteczne i rewolucyjne rozwiązanie...

System iEFIS® jest rozwiązaniem modularnym, który z jednej strony pozwala dostosować go do dowolnego statku powietrznego, a z drugiej pozwala obniżyć koszty dla typowych instalacji. Panele ekranowe zawierają bardzo wydajne układy procesorowe, wyświetlacze dotykowe wysokiej rozdzielczości, czytelne w pełnym słońcu oraz tradycyjne przyciski i pokrętła. Nie zawierają jednak w sobie tego, co czyni EFIS "EFIS-em". Nie zawierają żadnych czujników ani interfejsów, co czyni ich cenę bardzo atrakcyjną. "Rzeczywisty" EFIS zawierający wiele interfejsów, czujniki ciśnienia itp. zawarty jest w niewielkim module, który może być zainstalowany za panelem przyrządów, w najwygodniejszym miejscu. Moduł ten nazywa się iBOX. Dla pełnej redundancji można zastosować dwa takie moduły. Do każdego modułu iBOX, poprzez sieć prywatnę, można podłączyć do ośmiu wyświetlaczy różnego rodzaju. Pozwala to znacznie ograniczyć koszty instalacji wieloekranowych upraszczając jednocześnie samą instalację.

Typowe elementy systemu kontroli statku powietrznego, takie jak monitoring pracy silnika (RDAC), czujniki kompasu i położenia, serwomechanizmy autopilota, zewnętrzne urządzenia nawigacyjne itp. podłączone są wyłącznie do modułu iBOX. Jedynymi przewodami prowadzonymi do panelu przyrządów i wyświetlaczy są zasilanie i przewód komunikacji z iBOX.

Podsumowując architektura systemu iEFIS® oparta jest o:

  • jednostkę centralną iBOX, która łączy w jednym miejscu wszystkie sygnały wejściowe. W systemie można wykorzystać do dwóch jednostek iBOX dla w pełni redundantnej konfiguracji. iBOX może być zainstalowany w dowolnym miejscu w kabinie.
  • wyświetlacze, które prezentują graficznie przetworzone informacje. W systemie może pracować nawet do ośmiu wyświetlaczy, przy czym mogą one być podłączone zarówno przewodowo, jak i bezprzewodowo (WiFi) [opcja jeszcze niedostępna za pomocą dodatkowego lub wbudowanego modułu]. Rozwiązanie to pozwala na zintegrowanie z systemem również produktów innych wytwórców, np. tabletów pracujących pod Androidem jak i iPadów.
  • czujniki i interfejsy:
    • RDAC XF i XF MAP - monitoring parametrów pracy silnika - maks. 4 jednostki/silniki
    • RDAC 912IS - monitoring parametrów pracy silnika dedykowany do silnika Rotax 912IS - maks. 2 jednostki/silniki
    • SP-6 CAN - czujnik kompasu (magnetometr) - maks. 2 jednostki
    • SP-7 CAN - czujnik orientacji (sztucznego horyzontu) - maks. 6 jednostek
    • SP-10 CAN - kontroler położenia klap, trymera, podwozia - maks. 6 jednostek, 2 funkcje/1 jednostkę, maks. łącznie 6 funkcji
    • 4 wejścia compsite video (np. kamera video przednia, kamera ogonowa do holowania, kamera podglądu wysunięcia podwozia i FLIR) i 1 wyjście composite video (np. na dodatkowy ekran - duplikacja ekranu)
  • radiostacje - więcej w zakładce zgodne urządzenia (np. produkcji MGL V6 60mm i V10 80mm)
  • transponder - więcej w zakładce zgodne urządzenia (np. moduł CAN do tranaspondera Garrecht VT-01 bez głowicy)
  • serwomechanizmy autopilota MGL (wbudowany w iBOX lub w Discovery Light 1-o, 2-u lub 3-y osiowy autopilot)
  • systemy antykolizyjne zgodne z ARINC 735 (TIS, TCAS, ADSB z wyjściem TIS)
  • systemy antykolizyjne NAVWorx ADSB, FLARM, XRX PCAS

Systemy iEFIS® to wszechstronne przyrządy lotnicze, silnikowe i nawigacyjne zaprojektowane dla niecertyfikowanych statków powietrznych, począwszy od motolotni i samolotów ultralekkich, aż po samoloty wielosilnikowe i wiropłaty. W przyszłości takie będą wszystkie przyrządy lotnicze. Póki co korzystajmy z MGL iEFIS®....

Na dalszych stronach przedstawione jest wszystko, co jest konieczne do zapoznania się z nowym systemem i jego wykorzystaniem.