mgl_header.png

Przedstawiciel

EMS (monitoring silnika)

MONITORING SILNIKA

EMS

ems

Enigma / Voyager / Odyssey oferują możliwość pełnej kontroli parametrów pracy dowolnego silnika. Wszystkie sygnały zebrane z czujników silnikowych przechwytywane są przez układ pośredniczący RDAC (Remote Data Acquisition Computer). Czyni to instalację układu niezwykle prostą, ponieważ żadne kable łączące czujniki nie muszą być doprowadzane do kokpitu. RDAC jest zainstalowany blisko silnika i jest podłączany do wyświetlaczy za pośrednictwem tylko pojedynczego, trójżyłowego przewodu szeregowego wymiany danych.

W zależności od typu silnika zastosować można jeden z pięciu modeli RDAC:
  • RDAC VD - wszystkie parametry silnika + wejścia na 4 termopary (EGT/CHT)
  • RDAC VT - dla silników turbinowych + wejścia na 4 termopary (EGT/CHT)
  • RDAC XF - wszystkie parametry silnika + wejścia na 12 termopar (EGT/CHT). Dysponuje ponadto wejściem na drugi czujnik przepływu paliwa (pomiar różnicowy) i drugi czujnik obrotów.
  • RDAC XF MAP - jak RDAC XF + dodatkowo czujnik ćiśnienia ładowania (MAP)
  • RDAC 912IS - układ dedykowany do silnika Rotax 912IS (z wtryskiem)

W przypadku konieczności przedstawienia danych z większej ilości czujników lub w samolotach dwusilinikowych, można podłączyć do dwóch układów RDAC do każdego EFISa.

rdacvd

RDAC VD - 4 termopary

RDAC VT - silniki turbinowe + 4 termopary

rdacxf

RDAC XF - 12 termopar

RDAC XF MAP - 12 termopar + ciśnienie ładowania (MAP)

rdac912is

RDAC 912 IS

Kontrolowane parametry

  • obrotomierz (RDAC VD - jeden, RDAC XF - dwa)
  • licznik motogodzin (w tym możliwość ustawienia przypomnień o pracach okresowych)
  • temperatura głowic (CHT)
  • temperatura gazów wylotowych (EGT)
  • temperatura oleju
  • ciśnienie oleju
  • ciśnienie paliwa (o ile nie jest wykorzystywane jedno z wejść rezystywnych CHT)
  • temperatura płynu chłodniczego
  • oblodzenie gaźnika (o ile nie jest wykorzystywane jedno z wejść rezystywnych CHT)
  • poziom paliwa (do dwóch czujników rezystywnych)
  • przepływ paliwa (RDAC VD - jeden czujnik, RDAC XF - dwa czujniki). Do pomiaru różnicowego (układ paliwowy ze zwrotem paliwa) potrzeba albo dwa układy RDAC VD albo jeden RDAC XF

Alerty

alarmsetupw chwili przekroczenia wartości dopuszczalnych dowolnego z kontrolowanych parametrów wyzwalane jest ostrzeżenie, które może przyjąć aż do czterech różnych form.

  • migający napis na ekranie
  • dioda ostrzegawcza na przyrządzie
  • zewnętrzna lampka lub brzęczyk ostrzegawczy
  • alert głosowy, który można wyprowadzić na zewnętrzny głośnik lub do interkomu
Przyrząd umożliwia indywidualne ustawienie, które z form winny wystąpić dla każdego z kontrolowanych parametrów.

RDAC - szczegóły techniczne:

  • cztero- lub dwunastokanałowy wzmacniacz termopar
  • akceptuje termopary typu K lub J (wybieralne w odpowiednim menu)
  • wejście NTC temperatury oleju i płynu/głowic zgodne z większością czujników temperatury (w tym czujników CHT silnika Rotax)
  • Uniwersalne wejście obrotomierza. Może być wykorzystane do szerokiego spektrum silników z wykorzystaniem różnych metod przyłączenia.
  • Wejście czujnika przepływu paliwa. Współpracuje z większością dostępnych czujników przepływu cieczy. Kalibracja  poprzez funkcje menu.
  • Wejście czujnika ciśnienia oleju. Współpracuje z większością dostępnych czujników, włącznie z VDO lub Honeywell wykorzystywanymi w silnikach Rotax
  • Wejście czujników poziomu paliwa (max. dwa zbiorniki) z funkcją kalibracji o szerokich możliwościach, tak by umożliwić bezpośredni odczyt ilości paliwa skorygowanej dla kształtu zbiornika i tolerancji czujnika.
  • W przypadku niewykorzystania pierwszego wejścia temperatury płynu / CHT, można je wykorzystać do podłączenia czujnika temperatury LM335 jako ostrzeżenia o oblodzeniu gaźnika. Czujnik powinien być ulokowany od zewnętrznej strony gaźnika w bezpośredniej bliskości przepustnicy.

Więcej informacji dostępnych jest w instrukcjach instalacji:

RDAC VD Installation Manual PDF

RDAC X Installation Manual PDF